ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA
NA ROK SZKOLNY 2022/2023
ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY w SERBACH
PODSTAWOWE KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
- GŁÓWNE KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
I. MŁODY I DPOWIEDZILANY PRZEDSZKOLAK – Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji – spodziewane efekty:
- stworzenie warunków organizacyjnych, materialnych, wychowawczych i edukacyjnych, które wpłyną na skuteczność osiągnięcia celów,
- doskonalenie nauczycieli w zakresie pracy z dzieckiem o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych,
- uczynienie przedszkolaka bycia wrażliwym, twórczym, myślącym, kreatywnym i otwartym,
- odgrywanie ról w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem,
- kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji wobec siebie i innych,
- wzmocnienie wiary w siebie i we własne możliwości poprzez udział w różnych formach aktywności,
- korygowanie niewłaściwych postaw wobec siebie i innych,
- uświadomienie istnienia szansy pokonania swojej słabości, możliwości podejmowania wyzwań i nowych zadań,
- dokonywanie ewaluacji działań sprzyjającej dostarczeniu informacji na temat osiągnięcia zaplanowanych celów,
- pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci,
- rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci z uwzględnieniem naturalnych ich możliwości i potrzeb,
- kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata,
- rozwijanie postawy szlachetności i zaangażowania na rzecz innych,
- rozwijanie postawy ponoszenia odpowiedzialności za swoje decyzje
II.JESTEM POLAKIEM, JESTEM EURPEJCZYKIEM – wychowanie do wartości- kształtowanie postaw patriotycznych, sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej – spodziewane efekty:
Wyposażenie dziecka w zasób wiedzy o ,,małej ojczyźnie” i Europie poprzez:
- oparcie znacznej części zajęć na bezpośrednich doświadczeniach w terenie, spotkaniach z ciekawymi ludźmi,
- stwarzanie warunków i sytuacji sprzyjających integracji ze środowiskiem lokalnym,
- kształtowanie kompetencji językowych, poznawanie dziedzictwa cywilizacji Europy,
- udział w patriotycznych uroczystościach lokalnych.
Ukształtowanie w dzieciach poczucia tożsamości regionalnej, będącej podstawą zaangażowania się w życie wspólnoty lokalnej poprzez:
- ukazywanie związków z najbliższym otoczeniem przyrodniczym i społecznym,
- dostrzeganie zmian zachodzących w okolicy i Europie na przestrzeni wieków,
- rozbudzanie zainteresowania ,,małą ojczyzną”,
- zdobycie umiejętności dostrzegania wartości środowiska lokalnego,
- rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej,
- poznanie historii powstania państwa polskiego, symboli narodowych,
- poznanie historii Święta Niepodległości Polski,
- zrozumienie znaczenia symboli oraz prawidłowego zachowania w trakcie słuchania hymnu Polski;
- pozytywne ocenianie i naśladowanie uznanych tradycją zachowań podczas uroczystości przedszkolnych i państwowych,
- kształtowanie szacunku dla własnego państwa,
- kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji,
- kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej,
- rozwijanie poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego,
- oglądanie wystaw i ekspozycji regionalnych i patriotycznych w Muzeum.
III. DZIECI W SIECI – kształcenie w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych, kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych – spodziewane efekty:
- bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu,
- poznanie stron internetowych dla dzieci,
- korzystanie z gier i zabaw dostosowanych do wieku i możliwości dzieci,
- przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa podczas zabaw z komputerem,
- rozwijanie umiejętności właściwego korzystania ze sprzętu komputerowego i multimedialnego,
- rozwijanie umiejętności korzystania z tablicy multimedialnej,
- wyposażenie dzieci w określony zasób wiadomości i umiejętności informatycznych,
- rozwijanie intelektualnych kompetencji do uczenia się poprzez organizowanie dzieciom informatycznych sytuacji dydaktycznych z wykorzystaniem programów komputerowych,
- posługiwanie się podstawowym słownictwem z zakresu pojęć informatycznych,
- wprowadzenie dzieci do kreatywnego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych poprzez szereg zabaw edukacyjnych, w które włączone są elementy nauki programowania.
- wspomaganie rozwoju umysłowego i edukacji matematycznej w przedszkolu.
- Stymulowanie rozwoju dzieci poprzez kształcenie ich zainteresowań z zakresu inteligencji matematycznej z wykorzystaniem elementów kodowania.
- doskonalenie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych z wykorzystaniem aktywnych metod pracy.
III. PRZEKAZUJĘ WIEDZĘ I WYRÓWNUJĘ SZANSE WYCHOWANKÓW- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego – spodziewane efekty:
Nauczyciele zapewniają wysoką jakość kształcenia oraz organizują wsparcie psychologiczno-pedagogiczne wszystkim dzieciom, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych poprzez:
- przeprowadzenie diagnozy możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień dzieci,
- stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania aktywności dzieci,
- przygotowanie wielu różnych propozycji dla dzieci pod kątem znajomości potrzeb konkretnych wychowanków w grupie,
- analizę przydatności metod, które stosują nauczyciele,
- indywidualizację w edukacji (uwzględnienie w systemie wychowawczo-dydaktycznym różnic w rozwoju poszczególnych dzieci) – dostosowanie treści, metod i organizacji działań pedagogicznych do różnic rozwojowych,
- wsparcie wychowanków poprzez udzielanie PPP przez specjalistów i nauczycieli,
- organizowanie zajęć kompensacyjno-wyrównawczych dla dzieci z trudnościami rozwojowymi.
RODZAJ DZIAŁAŃ | TERMINY | OSOBY ODPOWIEDZIALNE | UWAGI |
1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez
kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji: – aktywne uczestniczenie w różnego typu przedsięwzięciach wewnątrz-przedszkolnych, – udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu oraz w imprezach i spotkaniach organizowanych przez inne placówki, – odgrywanie scenek rodzajowych, – udział w zabawach dydaktycznych wynikających z Konwencji Praw Dziecka (prawo do szacunku, do bycia sobą, do radości, do miłości itp.), – udział w innych zaproponowanych przez nauczycielki formach pracy rozwijających twórczą aktywność, – zabawach i ćwiczeniach integracyjnych, – pedagogika zabawy Klanza, – techniki relaksacyjne, – zabawy paluszkowe, – zabawy rozwijające empatię u dzieci, – ,, Gimnastyka mózgu Dennisona”, – muzykoterapia, – metoda ruchu rozwijającego wg. Weroniki Sherborne, – drama, – bajkoterapia, – Konwencja Praw Dziecka – kącik z prawami i obowiązkami, – udział w spotkaniach z przedstawicielami różnych zawodów, – „Kodeks Przedszkolaka” – ustalenie praw i obowiązków podczas tworzenia grupowych kodeksów, – udział w zabawach dydaktycznych wynikających z Konwencji Praw Dziecka prawo do szacunku, bycia sobą, do radości, miłości), – udział w akcjach charytatywnych, – poznawanie właściwego zachowania na podstawie wysłuchanych treści literackich, – kształtowanie postawy życzliwości i serdeczności wobec wszystkich, – kształtowanie postawy tolerancji i szlachetności wobec innych, – kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje decyzje.
2. Wychowanie do wartości- kształtowanie postaw patriotycznych, sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej: – spotkania integracyjne z ciekawymi ludźmi, – wycieczki do Muzeum, krajoznawcze, regionalne, poznawanie najbliższego otoczenia i jego historii, – poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, – poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski, – udział w żywej lekcji historii: poznanie życiorysów znanych Polaków, symbole narodowe, hymn, – udział w uroczystościach patriotycznych, – udział w konkursach plastycznych o treści patriotycznej, – udział w konkursach recytatorskich, – udział w festiwalu piosenki patriotycznej, – multimedialne zajęcia: oglądanie ilustracji, filmów ukazujących historię państwa polskiego i Europy, – wykorzystanie utworów literackich, piosenek, obrazów do poznawania różnych postaw i norm społecznych, – kształtowanie postaw: szacunku, serdeczności, uśmiechu, mówienia dobrych słów i niesienia bezinteresownej pomocy innym, · dostarczanie wzorów postępowania ludzi szlachetnych, pracowitych, odważnych, uczciwych, tolerancyjnych, szanujących odmienne opinie, przeciwstawiających się egoizmowi, ludzi z poczuciem odpowiedzialności, – kształtowanie umiejętności nazywania emocji i myśli, określenia nazw postaw prospołecznych, – kształtowanie kompetencji językowych, – poznanie kultur krajów wspólnoty Europejskiej.
3. Dzieci w Sieci- kształcenie w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych, kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych: – diagnozowanie poziomu rozwoju dzieci, ich potrzeb i możliwości, – stosowanie aktywizujących i zróżnicowanych metod pracy z dziećmi, – organizowanie i prowadzenie działań wynikających z założeń podstawy programowej oraz realizowanych programów wychowania przedszkolnego, – udział w zajęciach z programowania i kodowania, – udział dzieci w zabawach z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych w oparciu o właściwe programy komputerowe, – uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach dostosowanych do wieku i możliwości dzieci, – uświadamianie dzieci na temat zagrożeń publikowanych treści w sieci, – wpajanie dzieciom postawy racjonalnego korzystania z technologii inforamcyjno-komunikacyjnych,
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego: – obserwacje rozwoju dzieci, wstępna diagnoza, – arkusz do diagnozy potrzeb rozwojowych i uzdolnień dzieci, – opracowanie scenariuszy zajęć (różnych propozycji dla dzieci pod kątem znajomości potrzeb konkretnych wychowanków w grupie), – analiza stosowanych metod – sprawozdania półroczne i roczne nauczycieli, – analiza stosowanych metod i form pracy – arkusz samooceny nauczyciela, – indywidualizacja w edukacji, – sporządzenie informacji dla rodziców w celu prowadzenia PPP dziecka, – analiza prowadzonej dokumentacji dla dzieci w ramach PPP, |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
Wszyscy nauczyciele uczący w grupach
Wszyscy nauczyciele uczący w grupach
Wszyscy nauczyciele uczący w grupach
Wszyscy nauczyciele uczący w grupach
|
WSPŁÓPRACA Z RODZICAMI
RODZAJ DZIAŁAŃ
|
TERMINY
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE | UWAGI |
Organizowanie spotkań grupowych w celu:
– zapoznanie rodziców z organizacją i działalnością przedszkola, zmianami w ustawie o systemie oświaty, – zapoznanie rodziców z dokumentami prawnymi, m. in. Statutem, Podstawą Programowa, Prowadzenie konsultacji indywidualnych: – aktualizacja kącika dla rodziców, – zaproszenie na spotkania z rodzicami specjalistów: logopedę, psychologa – porady i konsultacje, – wspieranie działań nauczycieli poprzez doposażenie kącików aktywności Udział Rodziców w: – uroczystościach przedszkolnych, – konsultacjach z nauczycielami, – organizacja wycieczki z okazji Dnia Dziecka.
|
Cały rok | Wszyscy nauczyciele uczący w grupach
|