Każda osoba, która weźmie udział w warsztatach, będzie miała okazję odkryć, czym jest programowanie. I zrobi to w wyjątkowy sposób – zadaniem uczniów będzie przygotowanie robota o nazwie Finch do udziału w wyścigu w labiryncie ułożonym
z książek i pudełek. Trzeba będzie więc go zaprogramować, czyli napisać kod, pod którym kryją się polecenia, które robot powinien wykonać. Tak, by w rezultacie sprawnie nim sterować, omijać wszystkie przeszkody i jak najszybciej dotrzeć do mety.
Iwona Kolosek, specjalistka projektu „Link do przyszłości”: Programowanie to nic innego, jak komunikowanie się z maszynami w sposób, który jest dla nich zrozumiały. Dzięki temu winda – która jest przecież maszyną – wie, że wciśnięcie przycisku z cyfrą 5 oznacza, że powinna zawieźć nas na 5 piętro, wykonując przy tym określoną sekwencję działań (m.in. musi zamknąć drzwi, zatrzymać się na określonej wysokości, wydać dźwięk, a następnie otworzyć drzwi). Nieustannie otaczają nas maszyny, które ktoś wcześniej zaprogramował. Z kodowaniem spotykamy się korzystając z komputera, przeglądając strony WWW, używając smartfona, ale również korzystając z windy, pralki czy ruchomych schodów.
Umiejętność programowania pozwala zrozumieć, jak działają otaczające nas technologie, by móc bardziej świadomie z nich korzystać, a być może również je tworzyć i rozwijać. Wzmacnia też kreatywność i zdolność logicznego myślenia.
Młodzi ludzie podczas warsztatów zdobędą więc kompetencje, które zaprocentują w przyszłości i być może przyczynią się do wyboru studiów czy zawodu związanego z nowymi technologiami. A to niezwykle ważne, ponieważ szacuje się, że do 2020 roku w Unii Europejskiej będzie brakowało nawet 825 tysięcy informatyków, zwłaszcza programistów. A w Polsce, jak wynika z danych GUS, zaledwie 4,6% młodych ludzi decyduje się na studia informatyczne. Największym powodzeniem nadal cieszą się wśród nich kierunki ekonomiczno-administracyjne, społeczne oraz pedagogiczne, które łącznie wybiera aż 46,3% kandydatów. Po nich jednak nie zawsze łatwo jest znaleźć pracę. W rezultacie, według danych Eurostat bezrobocie w Polsce wśród osób poniżej 25. roku życia jest ponad 3-krotnie wyższe niż w starszych grupach wiekowych i wynosi 15,8%.
Szkoła Podstawowa w Serbach organizuje warsztaty dzięki udziałowi w projekcie „Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę”. Jego celem jest zachęcanie młodych ludzi z małych miejscowości do nauki kodowania. Projekt jest realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft, w ramach inicjatywy YouthSpark. Został objęty patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji, Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.